Yoga mot mensvärk

Yoga mot mensvärk

Många kvinnor upplever någon form av obehag eller smärta ett par dagar före mensen. Här är tre övningar som både underlättar värken, svullnaden och gör dig på bättre humör:

Supta virasana
Underlättar dålig mage, underlättar matsmältningen, ökar blodcirkulationen samt gör att tunga ben känns lättare.

1

Sätt dig på knäna, så du sitter på underbenen. Knäna pekar rakt fram och tårna pekar bakåt. Lägg en stor kudde bakom dig. Börja sedan långsamt lägga dig bakåt på kudden och slappna av medan du tar 25 lugna andetag.

Supta baddha konasana
Öppnar upp ljumskarna och ger avslappning åt längdryggen därifrån mycket mensvärk kommer.

2

Ligg på rygg med en kudde under ryggen som i första övningen. Böj knäna så de pekar upp mot taket och sätt ihop fötterna. Låt sedan knäna fall ut åt varsin sida, som fjärilsvingar. Ligg kvar och andas lugnt i mellan 3-10 minuter.

Virasana
Övningen som ger ökad mental kraft samtidigt som den sträcker ut ländrygg och sätesmuskler.

3

Sitt på knä och böj dig sedan framåt så du kan lägga ner pannan i mattan. Sträck ut armarna framför kroppen och vila dem mot underlaget. Försök så gott det går att låta rumpan vara så nära hälarna som möjligt. Håll ställningen i 25 lugna andetag.

läs mer