Meditations- och avslappningsövningar

Meditations- och avslappningsövningar

Det finns flera olika typer av meditationsövningar som man kan göra och ingen är mer eller mindre rätt. Meditationen är till för att skapa kraft och energi till kroppens insida, skapa kroppsmedvetenhet och ge hjärnan en chans till återhämtning.

Så den bästa meditationsövningen är den som gör att du kan slappna av i både kropp och själ under en viss tid för att ge inre lugn och frid.

Progressiv avslappning
Om man är ovan vid att meditera är så kallade progressiva avslappningsövningar enklast att börja med. Tekniken går ut på att du ska spänna en muskel i taget så hårt du kan och sedan slappna av.

Börja med att ligga raklång på golvet med handflatorna upp mot taket och blunda och slappna av så mycket du kan. Rikta sedan uppmärksamheten till en muskelgrupp, t ex benen, och spänna dem så mycket du kan under 5-7 sekunder. Andas ut samtidigt som du slappnar av i benen och ligg sedan och känn den behagliga känslan som uppstår när musklerna slappnar av. Gör sedan samma sak med kroppens alla muskler.

Autogen avslappning
Den autogena avslappningen påminner lite om den progressiva avslappningen. Detta är ett sätt att ”scanna” kroppens olika muskelgrupp och med hjälp av tanken få muskeln att slappna av. Sitt eller ligg i en bekväm ställning och gå sedan mentalt igenom kroppens alla muskler och känns efter att det inte finns några spänningar i kroppen. Om en muskel är spänna fokuserar du på spänningen och med hjälp av tankarna och andningen för muskeln att slappna av.

Meditation
Det finns ofantligt många meditationsövningar som du sedan kan göra. Det han handla om att upprepa olika affirmationer och mantran, t ex jag är vacker, jag är lugn, jag är trygg osv.

Det kan också vara att lyssna på musik och försöka se musiken i färger och former innanför dina stängda ögonlock.

Visualiseringsmeditation används väldigt mycket av idrottsmän. Denna typ av meditation handlar om att visualisera det som man lyckas med. Det kan vara att få ett nytt jobb, slå den perfekta golfsvingen, känslan av att kunna springa en mil osv. Under denna meditation så känner man alla känslor som målet skulle innebär. Hur den perfekta golfsvingen känns i kroppen, lyckoruset av att lyckas och så vidare.